Artsen en sociale media

Geen efficiëntere tools om een netwerk uit te bouwen dan Facebook, Twitter en LinkedIn. Het gevaar bestaat echter dat sociale media de grens tussen het professionele en privéleven doen vervagen. Hoe gaan de UZA-artsen hiermee om?

Sociale media maken het mogelijk online aanwezig te zijn en contact te houden met andere professionals uit de medische wereld. Toch moeten artsen zich altijd bewust blijven van de gevaren ervan, zo waarschuwt de Orde der artsen. De relatie met hun patiënten mag niet vertroebelen en de privacy van de patiënt moet op elk moment gevrijwaard blijven. We vroegen enkele UZA-artsen hoe zij omgaan met sociale media.

'Te weinig tijd'

Prof. dr. Vrints (cardiologie)

'Professioneel gezien maak ik niet zo vaak gebruik van sociale media, ook al bieden ze best wel kansen. Via LinkedIn bijvoorbeeld kun je medische professionals benaderen van wie je geen contactgegevens hebt. Wellicht onderbenutten we de mogelijkheden van LinkedIn, maar er blijft nu eenmaal te weinig tijd over tijdens de werkweek om voor een goede inhoudelijke invulling te zorgen. In mijn vrije tijd gebruik ik wel eens Facebook, vooral bij wijze van ontspanning. Ik vind het fijn om even weg te dromen bij de reisfoto's van vrienden of medewerkers. Facebook is ook handig om contact te houden met mijn kinderen wanneer ze op reis zijn. Ik ben er mij wel van bewust dat alles wat je op Facebook zet, gedeeld kan worden. Ik let er dus goed op dat alleen mijn vrienden mijn posts kunnen lezen, en ik plaats geen al te persoonlijke dingen.'

'Geen patiënten als Facebookvriend’

Dr. Joris Verlooy (kinderoncologie en -hematologie)

'Wanneer ik op een congres ben en het onderwerp ligt me nauw aan het hart - ik ben erg begaan met thema's als palliatieve zorg en levenskwaliteit bij kinderen - stuur ik soms een tweet rond. Het is ook al gebeurd dat ik via Twitter uitgenodigd word om als expert mee te zetelen in een adviesraad. Maar heel actief ben ik niet op de sociale media. Facebook gebruik ik alleen voor persoonlijke doeleinden. Het komt wel eens voor dat ouders van de kinderen die ik behandel me een vriendschapsverzoek sturen. Ik stuur dan altijd een bericht terug om uit te leggen dat ik mijn professionele en privéleven liever gescheiden hou. De meeste ouders begrijpen dat perfect. Voor een patiënt die ik ooit behandelde als puber heb ik een uitzondering gemaakt, maar die is intussen dan ook een rechtstreekse collega van mij.'

'Grote zichtbaarheid'

Dr. Lucien Hoekx (oncologische urologie)

'Zo'n 2,5 jaar geleden heb ik voor het eerst een LinkedIn-profiel gemaakt. In het begin hield ik dat profiel heel beperkt, maar ik merkte al snel dat alles wat je op LinkedIn post, gezien wordt door veel mensen. In de loop van de tijd ben ik mijn profiel en mijn connecties beginnen uitbouwen. Ik denk dat ongeveer 75 % van de Belgische urologen op LinkedIn zit, en met 90 % daarvan ben ik nu gelinkt. Ik help regelmatig congressen organiseren, en dan is het bijzonder handig dat je al die mensen makkelijk kunt bereiken. Omgekeerd word ik ook soms via LinkedIn benaderd om mee te werken aan een congres. Je kunt ook professionele events een grotere zichtbaarheid geven via de sociale media. Sinds we de symposia die onze dienst organiseert op LinkedIn plaatsen, zien we een duidelijke toename van het aantal inschrijvingen. Twitter en Facebook gebruik ik niet. Als je in alle sociale media een klein beetje tijd stopt, vertoef je al snel anderhalf uur per dag in de virtuele wereld, en dat vermijd ik liever.'
 

Aangemaakt op
Laatste update op