Persbericht: Kanjerketting steunt kinderen met kanker

22 jan 2013

Op 21 januari onthulde de afdeling kinderoncologie van het UZA het project 'kanjerketting’. Dit is een beloningssysteem voor kinderen met kanker. Na elke behandeling, ingreep of onderzoek krijgen ze een kraal. Samen vormen de kralen het persoonlijke verloop van de behandeling. Ze zijn een lichtpuntje in de behandeling, geven afleiding en maken zichtbaar wat voor het kind soms ongrijpbaar is. Op die manier helpen ze kinderen hun ziekte te begrijpen en te verwerken.

kanjerketting

Een kleine beloning doet wonderen
Jaarlijks krijgen 250 tot 300 kinderen jonger dan 15 in België te horen dat ze kanker hebben. De meest voorkomende kankers bij kinderen zijn leukemie, hersentumoren en vastweefsel tumoren (sarcomen). De behandeling van deze aandoeningen is zwaar en duurt lang. Na een tijdje zien kinderen steeds meer op tegen bepaalde ingrepen of onderzoeken. Een kleine beloning kan soms wonderen doen. Daarom bedacht de Nederlandse Vereniging ‘Ouders, Kinderen en Kanker’ de KanjerKetting. Het UZA besloot dit initiatief op de afdeling kinderoncologie te introduceren.

Verloop van de behandeling in een kleurige ketting
Na elke behandeling, ingreep of onderzoek krijgt het kind een speciale kraal. Elke kraal heeft een eigen betekenis, gekoppeld aan een behandeling, onderzoek of gebeurtenis. Die kralen vormen een persoonlijke
ketting die het verloop van de behandeling weergeeft. Het zijn kleine beloningen, maar in de vorm van de KanjerKetting betekenen ze meer.  Kinderen kijken ernaar uit. Ze bieden wat afleiding tijdens soms moeilijke ingrepen of onderzoeken.

KanjerKetting laat kinderen praten over kanker
Maar de KanjerKetting maakt ook zichtbaar wat voor het kind zo ongrijpbaar is. Hij helpt het kind bij het begrijpen en verwerken van de ziekte en behandeling.  De ketting helpt ook om uitleg te geven en het kind beter voor te bereiden. Bovendien is de KanjerKetting een manier om contact te leggen met andere patiëntjes. Kinderen kunnen hun ziekteverhaal dankzij de KanjerKetting makkelijker vertellen aan broers en zussen, oma’s en opa’s en klasgenootjes. Na afloop is de kleurrijke KanjerKetting een tastbare en betekenisvolle herinnering aan een ingrijpende periode.

Fashion4charity
De kanjerketting kon er enkel komen dankzij de financiële steun van het project ‘Fashion 4 charity’, opgezet door Valérie De Booser. Op 21 januari overhandigt zij een cheque van 6000 euro, samen met Dhr. Vanhaute van ACM Autogroep, waar haar modeshow voor het goede doel werd georganiseerd.  Zij zal ook een workshop “kralen rijgen” begeleiden op de kinderafdeling, zodat de kinderen meteen kennis kunnen maken met deze unieke kleurige kralen.

Stedelijke Ziekenhuisschool afdeling UZA
De speelse activiteit vandaag vond plaats in de klas van juf Julie.  Zij is de leerkracht kleuter- en lager voor de patiëntjes in het UZA.  De stedelijke ziekenhuisschool biedt kinderen bij opname in het ziekenhuis (en na overleg met artsen, verpleging, ouders en de thuisschool) aangepast onderwijs.
Dit gebeurt in de klas of individueel aan bed. De dagelijks wisselende groep qua ontwikkelingsniveau, leeftijd, lichamelijke toestand, sociale achtergrond of etnische origine geeft het onderwijs een aparte eigenheid.

Meer informatie: Ann Segers, communicatieverantwoordelijke UZA, ann.segers@uza.be, tel 03 821 34 40, gsm: 0472 93 00 30